torsdag 15 november 2012

Hemmagjord ansiktsscrub

Ok, nu har jag testat en hemma gjord aniktsskrub som jag läst om på ett forum. Jag brukar ju köpa Dr Brandts Microdermabrasion men den är ju vansinnigt dyr att man knappt vågar använda den (845:-) så det har gått några månader nu utan att jag riktigt hittat någon jag gillar. Oftast faller de vanliga scrubbarna, typ Nivea och visibly clear, på att det är så snålt med korn i så den gör ingen verkan.
Men nu blandade jag ihop en egen och JISSES vad effektiv den var! Och BILLIG!

Ta och pressa ut lite saft ur en citron.
Blanda upp med strösocker så det blir en tjock kletig massa. Den ska inte rinna...

Massera in den i ansiktet och känn hur den river skönt i huden (riktigt sådär så man blir lite förlamad, ni vet?...eller så är det bara jag...)

Skölj rikligt med vatten efteråt annars känns det som man har socker kvar på huden. Släng överflödet och blanda ny nästa gång du ska scrubba dig.
Man kan även badda ansiktet med citronsaft en liten stund innan man scrubbar sig för det löser upp död hud.

Man kan säkert använda koncentrerad citron oxå, den ligger ju inte och ruttnar men jag tror färsk är att föredra.

Sen kan man blanda en slatscrub oxå att använda på kroppen. Det ska jag testa imorgon. Salt lämpar sig mer för kroppens tjockare hud.

Sammanfattning: Dr Brandt! Släng dig i väggen!