måndag 21 januari 2013

Hur ärlig ska man vara?

Igår satt Fredric och hjälpte Ofelia med matten inför ett prov. Det handlade om mått och vikt. Hon skulle räkna ut jämförspris och som ett exempel tyckte Fredric att jag skulle plocka fram en liten burk kräm. Jag plockade fram min ögonkräm från Adonia som innehåller 15 ml. Nu skulle Ofelia räkna ut vad denna kostar per liter. Då behövde hon ju veta vad burken med 15 ml kostade och jag svarade helt ärligt "850:-"... Det blev helt tyst sedan harklade Fredric sig och sa "Ok, då ska vi se..." När uträkningen var klar förkunnade Fredric med darrande röst "Mamma köper ögonkräm som kostar 53 000:- litern..." "Jo", sa jag "men nu köpte jag inte en liter, bara 15 ml och dessutom är det ju för att du ska kunna ha en snygg fru!"
Ja, resten kan ni ju räkna ut själv...