tisdag 8 augusti 2017

Ambivalens


Jag vill tacka er som skrev till mig efter mitt första inlägg. Jag uppskattar det även om det ger mig lite ont i magen. Ambivalens är dagens ämne och att inte vilja ha respons på det jag gör samtidigt som jag någonstans vill ha bekräftelse på det jag gör är något jag kämpar med varje dag.
Jag vill men inte vill. Jag är svart och jag är vit. Jag är två personer. Jag är aldrig något mittemellan, inte grå, inte matt svart eller benvit. Svart och vit.
Nej, inte svart ELLER vit för jag är inte antingen eller. Jag är båda samtidigt. Svart är: Kom inte hit, prata inte med mig, titta inte på mig. Vit är: Kom hit, prata med mig, titta på mig. Summa: Kom hit och stå här med mig för jag vill inte vara själv men kom inte hit och stå inte här för jag vill vara själv. Prata med mig för jag vill ha någon att prata med men prata inte med mig för jag kan inte prata. Titta på mig för jag vill bli sedd men titta inte på mig för jag vill inte bli sedd.
Ständig inre konflikt som gör mig mentalt trött och utmattad. Jag tycker om att göra saker och idén att planera saker då jag behöver ständigt något att se fram emot men jag vill inte ha något inbokat och när det är dags så vill jag inte mer. Att skriva in nåt i kalendern är både roligt och ångestladdat. Jag vill men inte vill. Där kommer min impulsivitet in. När jag kommer på nåt jag vill göra så måste det ske bums annars vissnar jag och allt blir pannkaka. Jag hinner ångra min tjugo gånger innan det är dags. Jag kan inte gå och vänta på något för det tar så mycket energi.
Ni kommer säkert märka hur jag pratar mot mig själv i kommande texter och det är sånt jag själv kan höra mig göra när jag försöker förklara mig och det gör mig förvirrad och osäker. Det hänger ihop med avsaknaden av identitetskänsla. I mitt huvud är mina tankar glasklara och säkra men så fort dom kommer utanför sin bur blir dom desorienterade och flyger vilse.
Jag både vill och inte vill skriva detta men på nåt vis känner jag mig stark nog att ta tag i det men också svag nog att radera och strunta i det.
Jag kommer återkomma till ambivalens i senare texter då det är svårt att fokusera på endast en sak då allt hänger ihop och formar mig till den jag är, vem jag nu är...