måndag 7 augusti 2017

Selfie


Att lägga upp bild på mig själv är alltid förenat med ångest. Jag kan ta 30 bilder och har jag tur är där en som duger. Jag kan hålla på en hel dag att lägga upp och anpassa och sen inte förmå mig att publicera. När jag väl lagt upp den försöker jag inte tänka på den el titta på den det första dygnet. Kommentarer och gillningar tittar jag heller inte på och helst vill jag inte ha några då dessa oftast ger mig ångest. Sen måste jag ändå titta och svara för jag vill inte verka nonchalant.  Anledningen till att jag byter så ofta är för när det första dygnet passerat så måste jag se vad jag lagt ut offentligt och då stirrar jag bilden ful och vill bara ha bort den. Men jag kan inte lägga upp någon ny för jag har ingen ny och alla de andra 29 är antingen värdelösa eller raderade. Då har jag pressen på mig att ta nya framtvingade bilder och så är den onda cirkeln igång. Jag har en bild av mig själv, så som jag vill se ut, bli upplevd, uppfattad, men det är aldrig så jag är eller ser ut. Jag är alltid tvärtom.
Att ha Borderline innebär att man oftast har instabil, förvriden eller störd självbild. Man saknar identitetskänsla och bilden jag kände mig ok med igår är helt fel idag. Många gånger plockar jag bort bilder helt för jag inte står ut med att dom finns till allmän beskådan. Oftast med tanken "jag måste varit  full när jag lade upp denna".
Så varför kryllar det då av bilder på mig här på bloggen, på Instagram och på Facebook? Jo, för jag utmanar mig själv. Jag krigar mot mig själv. Jag upplever nån sorts hatkärlek till att trycka på publicera medan hjärnan skriker nej. Givetvis känns det bra att läsa en fin kommentar under en bild men det är då mina konspirationstankar kickar in och det är ett helt annat avsnitt i BPD. Jag löste mitt profilbildsproblem på Facebook med att publicera en bild mig med ryggen emot och ta bort möjligheten till gillningar och kommentarer. Den är långt ifrån felfri och jag kan peka på minst tio saker som stör mig men den ger mig lite andrum.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar